میزان لایک و مشارکت در پست های تبلیغاتی و صفحات تجاری شبکه اجتماعی اینستاگرام
میزان لایک و مشارکت در پست های تبلیغاتی و صفحات تجاری شبکه اجتماعی اینستاگرام
نویسنده:حسین دقاق زاده-محمد دقاق زاده (دکترای مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه)
خلاصه:
این مقاله به این سوال پاسخ می دهد که چرا میزان لایک و بازدید پست ها و محتویات تبلیغاتی در صفحات تبلیغاتی و تجاری یا غیر شخصی در اینستاگرام نسبت به صفحات دیگر کمتر است؟
در اغلب اوقات مخاطبان در اینستاگرام صفحاتی را مشاهده می کنند که با وجود فالور های زیاد، پست ها، میزان لایک بالایی ندارد و این شائبه را ایجاد می کند که فالور های غیر واقعی و اصطلاحا فیک هستند.
اول نیاز است به این سوال پاسخ دهیم که آیا فالور فیک و غیر واقعی وجود دارد یا نه؟
در ابتدای شروع فعالیت اینستاگرام فالور غیر واقعی وجود داشت و بعضی شرکت های خارجی با ابزار های نرم افزاری با ساخت اکانت به تعداد زیاد که واقعا در فضای واقعی وجود خارجی نداشتند و فروش فالور کسب درآمد می کردند و اکانت هایی وجود داشت که واقعا یک انسان صاحب آن نبود و به صورت رباتی و ماشینی ساخته می شدند و فقط برای فروش فالور و افزایش غیر واقعی فالور های استفاده می شدند و صفحاتی که به صورت غیر طبیعی فالور زیادی داشتند ولی مشارکت پایینی داشتند مشاهده می شد، دلیل این مورد این است که معمولا از دید کاربران افرادی که فالور بیشتر دارند معتبر تر مشهور تر و محبوب تر هستند که البته تا حدودی هم درست بود ولی با پیشرفت الگوریتم شناسایی اسپم اینستاگرام و شناسایی اکانت های غیر فعال و ماشینی، این میزان بسیار کم شده است و تقریبا می توان گفت در اغلب مواقع وجود ندارد.
نتیجه:در حال حاضر فالور فیک و غیر واقعی در اینستاگرام تقریبا وجود ندارد ولی فالور کمتر فعال و کمتر مشارکت کننده و کمتر هدفمند وجود دارد.
پس این نتیجه گیری که چون میزان لایک و بازدید یک پست در یک صفحه با فالور بالا کم است پس فالور ها غیر واقعی هستند درست نیست.
سوال دوم و کلیدی این است که پس دلیل میزان کم لایک و مشارکت در صفحات تبلیغاتی و غیر شخصی چیست؟
قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم لازم است که به صورت علمی و تحلیلی به پارامتر های ارزیابی کاربر در صفحات شبکه های اجتماعی بپردازیم ، بعضی این پارامتر ها در جدول زیر وجود دارد

میزان مشارکت کاربر بسیار به نوع پست و موضوع پست و موضوع و سابقه قبلی صفحه ارتباط دارد
اگر به طور کلی محتوا پست ها را در اینستاگرام به سه دسته کلی 1- اطلاعاتی (INFORMATIONAL) 2- شخصی 3 –سرگرمی تقسیم کنیم معمولا بیشترین مشارکت در پست های سرگرمی و بعد پست های شخصی و در نهایت با پست های اطلاعاتی است .
نتیجه:در صفحات که جنبه تبلیغاتی و جذب مشتری دارند با وجود میزارن فالور بالا درصد لایک به مراتب کمتر است و این به دو دلیل است اول به دلیل سابقه صفحه که جنبه تبلیغاتی داشته است و دلیل دوم خود پست که تبلیغاتی است
یعنی اگر یک صفحه از اول شخصی باشد با سابقه ذهنی که کاربران از شخصی بودن صفحه دارند مشارکت در پست های جاری هم بالا می رود و اگر یک صفحه تبلیغاتی بعد از مدتی هم پست شخصی بگذارد باز به علت سابقه تبلیغاتی بودن میزان مشارکت کاهش می یابد و برعکس اگر یک صفحه با سابقه شخصی پست تبلیغاتی قرار دهد باز به علت سابقه درصد مشارکت خوب است و با گذشت چند ماه و تبلیغاتی شدن صفحه این مشارکت کاهش می یابد.
صفحاتی که منتسب به شخص حقیقی نیستند و مربوط به یک شرکت یک مرکز درمانی یا کلینیک و ... هستند ذاتا تبلیغاتی هستند