دفاعی دلپذیر از پروژه پایانی- حسین دقاق زاده

سلام

نکاتی که به نظرم می رسد که رعایت آنها می تواند دفاع با کیفیت تری را منجر شود ، در این پست به صورت اجمالی آنها را بیان می کنم:

1-قبل از  ساخت اسلاید ها پست " چگونه اسلاید خوب بسازید؟ " را بخوانید و نکات آن را رعایت کنید.

2-زمان بندی را با دقت رعایت کنید و زمان ارائه شما بین 20 دقیقه تا حداکثر 30 دقیقه باشد(نظر من:20 دقیقه مناسب است)

برای کنترل زمان می توانید از ابزار زمان بندی خود نرم افزار پاورپینت استفاده کنید(powerpoint 2010) و از دوست خود که در جلسه دفاع نشسته بخواهید زمان شما را برای هر قسمت و هر اسلاید و زمان کل به شما گوشزد کند.از قبل زمان هر اسلاید را مشخص کنید.

اتفاق بد زمان بندی:زمان شما تمام شود و شما هنوز مطلب برای گفتن داشته باشید و یا برعکس (زمان اضافی بیاورید که این اتفاق کمتر رخ می دهد)

3-حتما قبل از دفاع  مقابل خانواده خود و دوستان خود جلسه دفاع را تمرین کنید تا اشکالات شما را گوشزد کنند(ترجیحا شرایط جلسه دفاع را شبیه سازی کنید-همان لباسی که قرار است جلسه دفاع بپوشید در جلسه تمرینی بپوشید و شرایط فیزیکی مثل میز، کامپیوتر را فراهم کنید)

4-صدای خود را در جلسه تمرینی دفاع به کمک کامپیوتر یا ام پی تی ری رکوردر ضبط کنید و بارها به آن گوش دهید و حتی از دوستان و خانواده بخواهید به آن گوش دهند.این روش تاثیر عجیبی دارد!شک نکنید

شما با شنیدن صدای خود خواهید فهمید که کجای مطلب را کم توضیح دادید یا کجا را زیاد!تن صدا و فشار روی کلمات و فشار تاکیدی را با این روش می توانید کنترل کنید-فایل صدای تمرینی دفاع را 2 روز قبل از دفاع برای من ایمیل خواهید کرد!

5-پیشنهاد می شود شب قبل دیر به رختخواب نروید و خواب کافی داشته باشد

6-پیشنهاد می شود از لباس رسمی برای جلسه دفاع استفاده کنید(البته سعی کنید بهترین لباس خود را انتخاب کنید)

7-با ظاهری کاملا آراسته در جلسه حضور داشته باشد.

8-قبل از جلسه دفاع اسلاید ها و نرم افزار و پایگاه داده و .. را روی کامپیوتر مورد نظر تست کنید

اشکالاتی چون باز نشدن برنامه، عدم نمایش فونت به صورت صحیح و ... به شدت روی ارائه شما تاثیر منفی خواهد داشت پس توصیه اکید که این موارد را قبلا تست و آماده کنید(بهانه هایی چون ویروسی بودن، خراب بودن کامپیوتر و ... مورد قبول نخواهد بود)

9-روی کد ها و اجرای برنامه و مستندات اشراف کامل داشته باشید تا در صورت نیاز در جلسه دفاع بتوانید کد ها را تغییر دهید)

10-من فکر می کنم داشتن لبخند در جلسه دفاع از اضطراب احتمالی شما می کاهد و حس خوبی به مخاطب شما منتقل می کند.این هم قسمتی از زبان بدن(body language)  است.

11-موقع ارائه ساکن نباشید!استفاده از نکات زبان بدن می تواند مفید باشد.

12-بعد از اتمام ارائه (اتمام سوالات اساتید) از دانشجویان بخواهید که اگر سوالی است آن را بیان کنند

(با چنین جمله ای یا مشابه آن:اگر سوالی هست من در خدمتم) و حداقل 10 ثانیه منتظر شوید که اگر سوالی است بیان شود

13-بعد اتمام کامل جلسه تشکر و قدردانی خوب است و البته پذیرایی از حاضران جلسه بهتر!!

14-موقع سوال پرسیدن اساتید در حرف آنها نپرید و بگذارید سوال کامل بیان شود

15-در صورتی که سوال پرسیده شده به نظر شما جالب است از جمله "چقدر سوال خوب و دقیقی" و یا جملات مشابه آن استفاده کنید(در صورتی که چنین حسی در مورد سوال اساتید و مخاطب ندارید هرگز از چنین جمله ای استفاده نکنید)

16-حس اینکه استاد می خواهد به شما گیر بدهد و شما را اذیت کند و بپیچاند و.. را از ذهن کاملا بیرون کنید و مهربانانه و بدون گرفتن موضع خاص به سوالات جواب دهید(استاد حضور دارد  که سوال بپرسد و شما را راهنمایی کند) و اگر واقعا ایراد گرفته شده توسط استاد به نظرتان منطقی آمد آن را با کمال میل بپذیرید و تشکر کنید و این در مورد دانشجویان و مخاطبان جلسه واجبتر است.

17-نگاه خود را در جلسه دفاع بین حاضرین پخش کنید و یک رفتار پویا داشته باشید

18-حتما قبل از دفاع تلفظ صحیح کلمات انگلیسی و فارسی را فرا بگیرید

19-شروع دفاع(  3یا4 دقیقه اول) خیلی مهم است زیرا شروع با اضطراب همراه است و این طبیعی است سعی کنید شروع را مدریت کنید و مطمئنا در ادامه جلسه حال شما بهتر خواهد شد

20-سعی کنید ریتم ارائه اول کند باشد(بیشتر نفس بکشید تا بتوانید بر اضطراب شروع غلبه کنید) و در ادامه با ریتم تندتری ادامه دهید.این روش به شما کمک می کند اضطراب شروع را به خوبی مدیریت کنید

21-احتمالا با شروع سوالات اساتید باز اضطراب خفیفی به سراغ شما خواهد آمد که البته این هم طبیعی است و سعی کنید با جواب مفصل تر به سوال اول به این اضطراب غلبه کنید و آن را مدیریت کنید و البته به مرور با پیش رفت سوالات این اضطراب به شکل قابل توجهی کاهش می یابد

22-پیشنهادم این است که در صورت امکان از عزیزان خود(پدر، مادر، همسر، برادر ،خواهر و دوستان صمیمی) بخواهید در این جلسه حضور داشته باشد چون شاید این اتفاق یکبار در زندگی شما اتفاق بیفتد و خاطره آن در آینده عجیب شیرین است!می توانید عکس و فیلم هم تهیه کنید.

این ها نکاتی بود که به ذهن من می رسید و البته اگر اساتید محترم و یا صاحب نظران نکات بیشتر در ذهن دارند خواهش می کنم آنها را با ایمیل (h.daghagh@gmail.com)  به من انتقال دهند تا برای استفاده دانشجویان عزیز به اشتراک بگذارم

ممنون

حسین دقاق زاده


حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان

سلام

دانشجویانی که درس پروژه و یا کارآموزی(یا رفع اشکال هر درس دیگری) را با من در

دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان دارند می توانند روز سه شنبه 1 شهریور ماه ساعت  9.30--چهارشنبه 2 شهریور ساعت 12 ظهر حضور پیدا کنند.

حسین دقاق زاده

تحویل پروژه پایانی و امتحان معرفی به استاد دانشگاه نقش جهان

سلام

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات دانشجویان عزیز

سلام؛

آخرین روز تحویل پروژه پایانی دانشجویان که با من درس پروژه پایانی را گرفتند (دانشگاه نقش جهان) روز

سه شنبه 1 شهریور ساعت 12 ظهر  می باشد و در صورت کامل بودن پروژه اجازه دفاع داده خواهد شد.

دانشجویانی که با من درس معرفی به استاد را دارند، امتحان آنها در همین تاریخ و ساعت برگزار خواهد شد، دقت شود که تاریخ دیگری برای امتحان معرفی به استاد نداریم.!

چند نکته در مورد تحویل پروژه پایانی:

1-روز سه شنبه 1 شهریور ساعت 12 ظهر در سایت دانشگاه حضور داشته باشید.

2-حتما قبلا پروژه خود را نصب و آماده کرده باشید و زمان تحویل بهانه هایی مثل نصب نبودن برنامه خاصی، مشکل پایگاه داده، مشکل داشتن کامپیوتر و ... مورد قبول نخواهد بود.

3-یک نسخه قبلا (بهانه چون انتشارات بسته است و یا دستگاه خراب است و... مورد قبول نیست) از مستندات به صورت پرینت شده آماده کرده و به همراه داشته باشید تا مستندات برای روز دفاع تصحیح شود.

4-سوال از مستندات و پروژه  و کد ها به صورت دقیق پرسیده خواهد شد و داشتن آمادگی کافی الزامی است.

5-تعیین زمان نهایی دفاع  پروژه از عهده من خارج است.

6-در صورت کامل بودن پروژه، کامل بودن مستندات، جواب صحیح به سوالات از مستندات و کد (از هر دانشجو خواسته خواهد شد قسمتی از کد را موقع تحویل، خود بنویسد) مجوز نهایی دفاع صادر خواهد شد.

توضیح در مورد تعیین زمان تحویل پروژه:

به علت اینکه احتمالا زمان دفاع پروژه پایانی های دانشگاه هفته اول بعد از ماه مبارک رمضان باشد (  بین 12 شهریور تا 17 شهریور) و تحویل پروژه باید قبل از این زمان صورت گیرد تا دانشجویان بتوانند اشکالات احتمالی پروژه را برطرف کنند و البته من فرم مجوز دفاع را امضاء کنم تا هماهنگی و برنامه ریزی جلسه دفاع صورت گیرد، مجبوریم این تحویل پروژه را در این تاریخ و در ماه مبارک برگزار کنیم و البته برای من و شما این سخت است و چاره ای جز این نیست.

با آزوی موفقیت

دقاق زاده

راهنمای خرید لپ تاپ

شاید در دنیای دیجیتال هیچ محصولی به اندازه لپ تاپها دارای تنوع و بازار جذاب نباشد به نحوی که اگر کاربر قصد خرید یک لپ تاپ داشته باشد آنچنان در دریای مدلهای مختلفی از مارک های متنوع غرق می شود که به راحتی نمی تواند خود را با انتخاب یکی از این مدلها نجات دهد.

دنیای رو به جلوی امروزی ما را وادار کرده که همواره و در همه جا به اطلاعات و منابع مهم مورد نیازمان، دسترسی داشته باشیم و بالطبع، مظهر این دسترسی به منابع اطلاعاتی که همان کامپیوترها هستند نیز باید همواره در دسترس باشند؛ دراین راستا لپ تاپها به عنوان یکی از مظاهر تکنولوژی مدرن ظهور می کنند.

اگرچه برای خریدار لپ تاپ در درجه اول مهمترین فاکتور قیمت است اما فعالان بازار معتقدند که نباید قیمت دستگاه را تنها فاکتور مهم در جهت خرید لپ تاپ دانست و ویژگی های مهم دیگری این محصول دارد که بازار آن را با وجود رده های مختلف کاربردی متمایز خواهد کرد.
 
تقاضا برای خرید لپ تاپ اقسام مختلفی دارد که می توان آن را به 4 گروه تعبیر کرد: دسته اول که درصد بالایی از خریداران نوت بوک را شامل می شود مربوط به قابلیتهایی همچون برنامه های ویرایش متن، برنامه های حسابداری، استفاده از اینترنت و نگهداری اطلاعات است . افراد طراح که سر و کار زیادی با برنامه هایی همچون فتوشاپ دارند و افرادی که بازی رایانه ای محبوبترین ابزار سرگرمی شان محسوب می شود در رده متقاضیان لپ تاپهای نوع دوم قرار می گیرند. دسته سوم متقاضیان لپ تاپ مدیران پشت میزنشین هستند که معمولا زیاد جابجا نمی شوند و افرادی که فاکتور وزن و حجم برایشان از حداکثر اهمیت برخورداراست دسته چهارم متقاضیان لپ تاپ را تشکیل می دهند.
 
آنهایی که لپ تاپهای نوع اول را می پسندند
 
برای دسته اول یا افراد عادی، مشخصات نوت بوک ها حداکثر در محدوده متوسط قطعات قرار دارد که مشخصات آنها را باید در لیست CPU های ارزان قیمت تک هسته ای AMD تا مدل های نه چندان قدیمی Pentium M یافت.
 
مانیتور یا صفحه های نمایش از 15.4 اینچ به بالا برای این گروه بیشتر به چشم می خورند چون رابطه میان اندازه صفحه نمایش و قیمت لپ تاپ یک رابطه معکوس است. همچنین برای این گروه معمولا یک درایو Combo و شاید یک DVD Writer مناسب باشد و وجود امکانات ارتباطی نظیر کارت خوان، Wi-Fi و Bluetooth در این دستگاه حتما وجود خواهد داشت.
 
لپ تاپ های این رده از حدود 600 هزار تا یک میلیون و چهارصد هزار تومان در بازار تهران گستره قیمت دارند.
 
آنهایی که لپ تاپهای نوع دوم را می پسندند
 
لپ تابهایی که معروف به نوت بوک های طراحی و گیم هستند از لحاظ قیمت از رده اول گرانترند و اولویتهای آنها متفاوت است چرا که وجود یک کارت گرافیک قوی به همراه یک حافظه بالا برای این نوت بوکها کاملا در درجه اهمیت قرار دارد.
 
همچنین وجود یک صفحه نمایش عریض با کیفیت بالا نیز از ملزومات کار است. از جمله امکانات ارتباطی این دسته می توان به کارت LAN ، کارت خوان، بلوتوث و وای فای اشاره کرد.
 
قیمت های این رده لپ تاپها از حدود یک میلیون و سیصد هزار تا حدود چهار میلیون تومان پراکنده است.
 
آنهایی که لپ تاپهای نوع سوم را می پسندند
 
لپ تاپ هائی که به سختی می توان اسم نوت بوک را بر آنها گذاشت و کارائی و سخت افزارهای حرفه ایشان قابلیت قراردادن آنها را در رده دسک تاپ ها می دهد در گروه سوم لپ تاپهای بازار جای دارند.
 
جابجا کردن این لپ تاپها بیشتر به یک شوخی شبیه است چون در اینجا صحبت از یک غول 8 تا 9 کیلوئی به میان می آید تا یک لپ تاپ سبک وزن!
 
آنهایی که لپ تاپهای نوع چهارم را می پسندند
 
گروه آخر لپ تاپهای موجود در بازار که درست در نقطه مقابل دسته سوم هستند را نوت بوکهایی تشکیل می دهند که شاید آنها را بتوان با یک MP3 Player حرفه ای اشتباه گرفت چون حداکثر ابعاد صفحه نمایش این همراههای کوچک حدود 4.3 اینچ است و در آنها خبری از درایو نوری هم نیست.
 
این نوع لپ تاپها چنان آزادی عملی به کاربر می دهند که قابل تصور نیست. برای مثال وزن اینگونه نوت بوک ها در حداکثر خود از 500 گرم تجاوز نمی کند و مدل های 250 گرمی آن هم موجود است و این در حالی است که مشخصات کلیدی آنها هم چندان بد نیست.
 
امکانات فراوان این مدل ها هم در حد یک رفع نیاز ضروری در جائیکه امکان حمل یک لپ تاپ معمولی وجود ندارد بسیار کارامد خواهد بود.
 
قیمت این رده به نسبت لپ تاپ های معمولی بسیار گرانتر است و از حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان شروع می شود و گستره آن به بالای دو و نیم میلیون هم می رسد.
 
لپ تاپهای متنوع بازار برای کاربری های مختلف
 
بازار نوت بوک از آنچنان کششی برخوردار است که تقریبا هر شرکتی و برندی دارای مدلهای متفاوت در این بازار است از وایوهای سونی (VAIO) گرفته تا گیگابایت که تازه وارد این بازار شده هریک مدلهای متنوعی را برای کاربری های مختلف عرضه کرده اند.
 
هم اکنون مدلهای مختلف نوت بوکهای اپل، وایو سونی، دل، توشیبا، Lenovo ، اچ پی، فوجیتسو زیمنس، اسوس با گارانتی دیجیتال و الماس، ایسر با گارانتی رسام موج، پاناسونیک با گارانتی نقش و گیگابایت با گارانتی آواژنگ و چندین برند دیگر که شاید حتی به گوش تان هم نخورده باشد در بازار وجود دارد.
 
فعالان بازار معتقدند که نوت بوکهای اپل کاربران خاص خود را دارد و یکی از ویژگیهای اصلی این لپ تاپ ها که از باکیفیت ترین و مرغوب ترین نوع لپ تاپ ها در بازار جهانی به شمار می روند فن خنک کننده کارت گرافیک آن است . به همین دلیل به هنگام کار با لپ تاپ های اپل هیچ صدایی شنیده نمی شود.
 
نوت بوک های اپل شامل مدلهایی همچون  iBook، PowerBook ، Macbook و Macbook Pro است که هرکدام رنج قیمت خاص خود را دارند. اما بطور کلی می توان گفت قیمت لپ تاپ های این برند در مقایسه با دیگر برندها حدود 700 هزار تا یک میلیون تومان گرانتر است. البته به این مدلها باید مدل iMac  که از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری و قیمتی کاملا متفاوت از دیگر مدلها است را نیز اضافه کرد.
 
این مدل کمپانی اپل دارای سیستم عامل Mac OSx است که تفاوت بسیاری با ویندوز داشته و از لحاظ قیمتی نیز با سایرین متفاوت است تا جائیکه قیمت آن بسته به ویژگیهایش از دو میلیون تومان شروع می شود.
 
به گفته فعالان بازار نوت بوکهای وایو سونی دارای کیفیت های بسیار بالا از لحاظ ساخت، قیمت های نسبتا بالا و باتری های نه چندان خوب هستند که بسیاری از مدلهای آن کارت گرافیک جدا ندارند.
 
لپ تاپهای دل پرفروش ترین لپ تاپهای متوسط از لحاظ قیمت در بازار ایران هستند که به اعتقاد فروشندگان این برند توانسته از لحاظ کیفیت و قیمت تعادل مناسبی برای خریداران برقرار کند.
 
گستره مدل های توشیبا که به عنوان یکی از اولین برندها در تولید لپ تاپ شناخته می شود نیز در بازار لپ تاپ ایران زیاد است و طرفداران خاص خود را نیز دارد.
 
لپ تاپهای شرکت IBM که با مارک Lenovo به بازار عرضه می شود اگرچه دارای طراحی های دلچسب نیست اما به گفته فروشندگان بازار ، این لپ تاپها کیفیتهای بسیار خوب همراه با قیمتهای نسبتا بالایی دارند.
 
قیمت تمام شده لپ تاپهای HP که شاید تنها تولید کننده عمده لپ تاپ های با پردازنده AMD است به نسبت سایر برندها در بازار بسیار کمتر است. فعالان بازار ارزان بودن قیمت این لپ تاپها را فاکتور خوبی می دانند اما معتقدند که چون مصرف برق این پردازنده ها به نسبت پردازنده های دو هسته ای اینتل، بیشتر است لذا از عمر باتری کمتری برخوردارند. البته این به آن معنی نیست که HP لپ تاپ با پردازنده اینتل ندارد.
 
لپ تاپهای فوجیتسو زیمنس موجود در بازار را مدلهای Amilo و Lifebook تشکیل می دهند که اولی به لپ تاپ های متوسط با قیمت پائین و دیگری به سری حرفه ای نوت بوک های این کمپانی ژاپنی آلمانی معروف بوده است.
 
گستره مدل های برند اسوس نیز روز به روز در بازار پررنگ تر می شود و این شرکت لپ تاپهای متنوع با کاربری های مختلفی را با گارانتی دیجیتال و الماس راهی بازار ایران کرده است. تبلتهای جدید این برند نیز از استقبال خوبی میان طرفداران آن برخوردار است.

نوشتن رزومه کاری خوب!

بعضی از کارجویان دائما شکایت می کنند که چرا با وجود داشتن مدارج تحصیلی بالا و معدل خوب نمی توانند شغل دلخواهشان را پیدا کنند؟ خواندن این مطلب تنها 5 دقیقه از وقت شما را می گیرد اما می تواند مسیرزندگی شغلی آینده تان را عوض کند.

رزومه چیست ؟ رزومه سندی است بین یک تا پنج صفحه که شما را به بهترین حالت توصیف می کند. به خاطر داشته باشید که رزومه ، فرم درخواست کار نمی باشد و هدف از تکمیل آن متقاعد کردن کارفرماست تا از بین چندین داوطلب شما را برای مصاحبه انتخاب کند.

یک رزومه به طور کلی باید شامل موارد زیر باشد :


1. اطلاعات شخصی :
در قسمت اول رزومه باید اطلاعات فردی ، شامل نام و نام خانوادگی ، تاریخ تولد ، وضعیت تاهل ، اطلاعات تماس ، آدرس محل سکونت و ایمیل را وارد نمایید.

2. تحصیلات :
می توانید در بخش دوم از رزومه تان ، مشخصات تحصیلی یا تجربیات کاری را اضافه کنید.به یاد داشته باشید که تنها 30 ثانیه زمان  دارید تا بتوانید توجه کارفرما را جلب کنید پس از بین مشخصات تحصیلی و تجربیات کاری بخشی را اول مطرح کنید که چشم گیر تر است. اطلاعات تحصیلی شامل نام دبیرستان و یا دانشگاه، سال ورود و فراغت از تحصیل، رشته، گرایش و معدل می باشد. این قسمت از رزومه ، محل مناسبی برای نوشتن عنوان پایان نامه است.

3. تجربیات حرفه ای و اجرایی:
این بخش شامل عنوان فعالیت ، سمت ، نوع فعالیت ( قراردادی ، پیمانی ، رسمی ..) ، محل کار و بازه زمانی می باشد.
تجربیات شغلی می تواند  به ترتیب زمانی و یا اهمیت آنها مطرح شود. اما ما به شما توصیه می کنیم که آنها را به ترتیب اهمیت مرتب کنید. چرا که شاید گاهی  یک کارفرما ، تنها وقت کافی برای خواندن اولین و یا دومین ردیف از فهرست تجربیات کاری شما را داشته باشد .

4. هدف :
مطرح کردن هدف در رزومه موجب اعتماد بیشتر کارفرما به شما خواهد شد.

5. سوابق علمی-پژوهشی :
در صورت تمایل می توانید اسامی پژوهش ها و فعالیت های علمی را که تا کنون انجام داده اید به ترتیب زیر مطرح کنید: عنوان طرح یا فعالیت علمی ، زمان،  کارفرمای شما ، نقش شما در پروژه ( مسئول پروژه ، پژوهشگر ، راهنما ، مشاور ...).

6. تالیفات :
نام تالیفات خود را نیز به این صورت می توانید عنوان کنید: نویسنده یا نویسنده ها ، "نام مقاله "، محل چاپ یا ارائه، سال انتشار.

7.توانمندی ها و مهارت ها :
شامل  توانایی های خاص گروهی یا اجتماعی ، کامپیوتری ،  زبانی و ... می باشد. بهتر است با توجه به شغل مورد درخواست، توانمندی هایتان را اولویت بندی کنید.

8.معرف :
یک رزومه کامل شامل مشخصات و نحوه تماس حداقل دو معرف می باشد.




و اما نکات مهمی که باید در نوشتن رزومه رعایت کنید:
1-صادق باشید: اطلاعات غلط ممکن است شانس رسیدن  به مرحله مصاحبه را به شما بدهد، اما به خاطر داشته باشید که تمام موارد عنوان شده در رزومه را باید ثابت کنید.

2-حرفه ای باشید: در صورت تمایل یک ایمیل رسمی برای رزومه خود درست کنید و فراموش نکنید که آن را چک کنید . ( مثلا در صورتی که اسم تان مسعود باقری است )
masudbagheri@x.com 

3-خلاصه نویسی کنید:هر چیزی که لازم است، در رزومه خود لحاظ کنید، ولی سعی کنید آن را در یک صفحه خلاصه کنید. در صورتی که تجارب کاری متعددی دارید  ، رزومه 2 صفحه ای نیز قابل قبول است.

4-از فونت ها و طراحی های قابل فهم و ساده برای جذاب تر کردن رزومه خود استفاده کنید .

5-قبل از اینکه شروع به نوشتن رزومه کنید، اندکی در مورد تجربیات و شغلی که به دنبال آن می گردید تامل کنید.

6-افرادی که تازه فارغ التحصیل شده اند بهتر است که بیشتر بر روی زمینه های تحصیلی خود تمرکز کنند تا تجربیات کاری.

7-نشانه گذاری کردن ( بولت بندی )  موجب خوانایی و تسهیل مطالعه آن می شود.



چند سوال رایج در نوشتن رزومه:
  • رزومه  شامل چه چیزهایی است؟
رزومه تنها شامل تجربیات کاری گذشته نمی باشد .رزومه درباره شماست و اینکه شما در گذشته چگونه عمل کرده اید، بخصوص کارهایی که وابسته به شغل مورد نظرتان می باشد. رزومه خوب ، رزومه ایست که نشان می دهد چگونه شما  در شغل مورد نظرتان  عمل خواهید کرد.

  • عمده ترین اشتباه کارجویان در نوشتن رزومه چیست؟
ننوشتن هدف از کار. اگر احساس مسئولیت تان را نشان ندهید، نظر کارفرمایان جلب نخواهد شد. داشتن یک هدف روشن، اگر به درستی بیان شود هرگز موجب محدودیت شما نخواهد شد.

  • قدم اول در نوشتن رزومه چیست ؟
در مورد اهداف کاری تان  فکر کنید و آن را در 5 یا 6 کلمه خلاصه کنید .

  • اگر سابقه کاری در زمینه شغل درخواستی ندارید چه کاری باید انجام دهید ؟
جایی را پیدا کنید که به شما این امکان را می دهد تا به عنوان کارورز، فعالیت کنید .هم چنین،به کارهای داوطلبانه ای که در گذشته انجام داده اید فکر کنید.

  • اگر اهداف کاری متفاوتی داشتید و یا به دنبال شغل های متفاوتی هستید چه باید بکنید ؟
جواب خیلی ساده است. با توجه به اهداف شغلی متفاوت، رزومه های مختلفی تهیه کنید. معمولا این نوع رزومه ها تاثیر گذار تر می باشند.

  • اگر تجربه های کاری منقطع بسیار و یا شغل های پاره وقت متعددی داشته اید چه باید بکنید ؟
سعی کنید کارهای مرتبط را با هم خلاصه کنید .
مثلا :
1380 تا 1385 بازاریابی ، شرکت X ، شرکت Z ؛  شرکت Y
1385 تا 1390 مدیر فروش ، شرکت A ، شرکت B ، 
همچنین می توانید شغل های کم اهمیت را حذف کنید؛ اما اگر کاری بوده که مهارت و تجربه مهمی بدست آورده اید، حتی اگر برای مدت کوتاهی طول کشیده باشد، هیچ گاه آن را از قلم نیندازید.

  • آیا باید رزومه تان را تا کنید ؟
این کار را انجام ندهید زیرا موجب می شود جوهر قسمتهای تا شده محو و رزومه تان ناخوانا شود.

19 کلید طلایی برای معلم!!!

۱- دانش آموز خود را بیشتر بشناسید.
اینكه یك معلم مطالب درسی را كاملا بلد باشد برای تدریس كفایت نمی‌كند بلكه یك معلم بایستی شناخت خوبی از استعدادها و تجارب گذشته و نیز نیاز‌های كسانی را كه می‌خواهد آموزش بدهد داشته باشد اولین نكته‌ای كه باید گفته شود این است كه موقعیت ما در حال حاضر چیست و قرار است به كجا برسیم توجه داشته باشیم كه رسیدن به مقصد بایستی باتفاق دانش‌آموز باشد.

۲- زمانی كه معلم یك محیط امن برای فراگیران فراهم نماید فراگیران قادر به انجام ریسك هستند.
اگر معلم یك فضای مناسب برای دانش‌آموزان ایجاد نماید استعدادها و قابلیت‌های دانش‌آموزان شكوفا می‌گردد. بنابراین نگاه تحقیرآمیز به پاسخ‌های غلط نیز از سوی معلم عواقب بدی را بدنبال دارد زیرا قدرت بیان موضوعات و دیدگاه‌های آنان را كاهش می‌دهد لذا بایستی به تمامی عكس‌العمل‌ها اعم از درست یا غلط با نگاه احترام برخورد شود. اگر این فضا فراهم شود قدرت ریسك‌پذیری دانش‌آموزان افزایش و استعدادهای آنان شكوفا می‌گردد.

۳- مدرسان بزرگ هم اشتیاق و هم هدف‌داری را به دانش آموزان انتقال می‌دهند.
اختلاف بین مدرس خوب و یك مدرس عالی، تخصص آنان نیست بلكه مربوط به اشتیاق و علاقه آنان است و این اشتیاق مسری است. اگر معلم دارای علاقه و اشتیاق باشد دانش‌آموزان نیز اشتیاق و علاقه نشان می‌دهند. لذا یك فضای مناسب برای كار و فعالیت مشترك ایجاد می‌گردد.

۴- زمانی كه معلم مشخص كند دانش‌آموزان چه چیزهایی را بایستی یاد بگیرند آنها بهتر فرا می‌گیرند.
زمانی كه مدرس موقعیت كنونی و مقصد را دقیقا برای فراگیران تشریح نماید، توان یادگیری آنان افزایش می یابد، لذا در شروع هر مبحث بهتر است اهداف و نكات مهم ذكر شود. هم چنین بایستی یادآوری شود كه فهم چه میزان از مطالب پراهمیت و ضروری است. این شیوه توانایی دانش‌آموزان را در یادگیری افزایش می‌دهد.

۵- مطالب را واضح و روشن بیان نمایید، اگر چه نمی‌توانید آنها را ساده كنید.
یكی از خصوصیات معلمان قوی، توانایی آنان در شكستن مسائل پیچیده و ساده‌سازی و قابل فهم نمودن مسائل است. بنابراین اگر یك مطلب پیچیده را نمی‌توانید كاملا ساده نمایید، آنرا به وضوح برای دانش‌آموزان شرح دهید.

۶- بدون فدا كردن اعتماد پذیری، آسیب‌پذیری را تمرین كنید.
از نظر برخی از مردم، معلم یا رهبر بودن به معنی دانستن همه پاسخهاست. بعضی اوقات (نمی‌دانم) بهترین پاسخ یك معلم است. به جای از دست دادن اعتبار، معلم اعتماد دانش‌آموزان را جلب می‌نماید و این اعتماد اساس یك رابطه مولد است. همگی ما می‌دانیم كه كامل بودن یك نقاب است، بنابراین به افراد پشت نقاب (همه فن حریف) اعتماد نمی‌كنیم زیرا آنها با ما صادق نبوده‌اند. پذیرفتن چیزهایی كه نمی دانید نشان می‌دهد كه شما هنوز در حال یادگیری هستید به این معنی كه خود معلم هنوز فراگیر است.

۷- از اعماق وجودتان آموزش دهید.
بهترین روش تدریس روش فرموله شده نیست، بلكه این می‌تواند یك امر مشخص باشد. افراد مختلف یك داستان را به شیوه‌های مختلف تعریف می‌كنند. به عبارت دیگر ما همانطور كه خودمان هستیم آموزش می‌دهیم. اگر ما كاملا خودمان را نشناسیم، نمی‌توانیم كاملا دانش‌آموزانمان را بشناسیم، بنابراین نمی‌توانیم با آنها ارتباط برقرار نماییم.

۸- نكات مهم را تكرار كنید.
اگر می‌خواهید دانش‌آموزان یك مطلب اساسی را همیشه به خاطر داشته باشند، آن را بیش از یك بار تكرار نمایید. وقتی مطلبی را برای اولین بار ذكر می‌نمایید آن مطلب تنها شنیده می شود بار دوم تكرار مطلب شناخته می‌شود و بار سوم مطلب آموخته می‌شود . اما تكرار موضوع باید به شیوه‌ای باشد كه سبب خستگی دانش‌آموزان نشود و یك معلم باتجربه یك مطلب مهم را در عین حال كه چندین بار تكرار می‌نماید اما هر بار به شیوه‌ای مطلب را بیان می‌كند كه برای شنونده جذاب باشد.

۹- شما خودتان اطلاعات را ارائه نمی‌دهید.
شما به دانش‌آموزان چگونه فكر كردن را آموزش می‌دهید. آخرین چیزی را كه می‌خواهید انجام دهید این است كه روبروی آنها بایستید و به آنان بگویید كه چه كار انجام دهند. بهترین معلمان آنهایی هستند كه به پاسخهایی كه فكری پشت سر آن نیست كمتر علاقه نشان می‌دهند، به عبارت دیگر این معلمان به دانش‌آموزان یاد می‌دهند كه چطور فكر كنند نه اینكه چه فكری بكنند.

۱۰- معلمان خوب، سئوالات خوب می‌پرسند.
معلمان قوی و موثر این مطلب را بخوبی می‌دانند كه یادگیری جستجوی ندانسته‌ها یا نشناخته‌هاست و بهترین روش برای درك و جستجوی ندانسته‌ها، سئوال است. طبیعتا این سئوالات به صورت ساده‌ای كه پاسخ آنها آری یا خیر باشد نیستند، بلكه سئوالاتی مد نظر می‌باشد كه دروازه‌ای را به سوی درك عمیق‌تر موضوع می‌گشاید. برای مثال : این دستگاه چگونه كار می‌كند؟

۱۱- صحبت كردن را قطع كنید و گوش دادن را آغاز نمایید.
یكی از روشهای موفق در تدریس این است كه شما نیز به صحبت‌های دانش‌آموزان با دقت گوش فرا دهید. توجه داشته باشید كه یادگیری موثر مانند یك خیابان دوطرفه است، به عبارت دیگر (گفتگوی دوطرفه) است نه (بحث دوطرفه).

۱۲- بیاموزید به چه چیزی باید گوش دهید.
به منظور جلوگیری از مباحث انحرافی كه ممكن است سبب اتلاف وقت شود با افكار خود به دانش‌آموزان نشان دهید كه به كدام یك از مباحث طرح شده آنها علاقه‌مندید و به چه مسائلی علاقه ندارید.

۱۳- به دانش‌آموزان اجازه دهید همدیگر را آموزش دهند.
افراد مانند قطعات و اجزای اطلاعات و دانش هستند، به همین دلیل این امر هر شخص را گاه تبدیل به معلم و گاهی آموزنده می‌نماید.

۱۴- از روشهای مشابه و یكسان برای تمامی افراد استفاده نكنید.
معلمین بزرگ اعتقاد دارند كه هر دانش‌آموز می‌تواند یاد بگیرد، اما شیوه‌های یادگیری متفاوت هستند. برخی از آنها بصری، برخی سمعی و برخی خلاصه و چكیده را دوست دارند و برخی با خواندن، خوب یاد می‌گیرند. بنابراین معلم باید شیوه چند بعدی را برگزیند. اتخاذ یك روش ثابت برای تدریس به هیچ وجه موفقیت‌آمیز نیست، زیرا ممكن است یك روش كه برای تعدادی از دانش‌آموزان مفید واقع می‌شود به نیازهای دیگران پاسخ ندهد.

۱۵- هیچگاه آموزش را متوقف نكنید.
آموزش موثر در حقیقیت كیفیت ارتباط بین معلم و دانش‌آموز است. این ارتباط با پایان كلاس تمام نمی‌شود، لذا بیشتر از آنچه كه دانش‌آموزان تلاش كنند كه اطلاعات درسی را فرا گیرند، شما تلاش نمایید كه اطلاعات را به آنان انتقال دهید.

۱۶- تعادل در آموزش را رعایت كنید.
آموزش‌ها لازم است به بهترین و مؤثرترین شیوه ارائه شود تا دانش‌آموزان بیشترین بهره را از آن بگیرند. توجه داشته باشید شما تنها كسی نیستید كه قرار است دانش‌آموزان از شما مطالب را یاد بگیرند. آنها می‌توانند هم از خودشان و هم از هم‌شاگردی‌های خود مطالب را بیاموزند.‌ بنابراین یادگیری مانند رئوس یك مثلث است كه تنها یكی از آنها شما هستید. اعتقاد به این است كه ویژه تكالیفی كه به آنها ارائه می‌شود باید در حدی باشد كه علاوه بر آن كه دانش‌آموز به هدف نهایی خود یعنی فراگیری بهتر و موفقیت بیشتر دست یابد، امكان رشد ابعاد دیگر شخصیت او را نیز فراهم كند. به این معنی كه اگر ذهن دانش‌آموزان تنها به سوی آموزش، بدون پرورش و تفریح متمركز شود، او به فردی فرسوده، خسته، عصبی، گوشه‌گیر و یك بعدی تبدیل شده و آن‌طور كه باید، شكوفا نخواهد شد.

۱۷- به تغییـرات حساس باشیم.
معلم نخستین شخصی است كه از تغییرات، چه مثبت و چه منفی مطلع می‌شود. به عقیده روانشناسان به هر میزان معلم ارتباط صمیمانه‌تری با دانش‌آموزان داشته باشد، به همان میزان شناسایی ضعف‌ها و قوت‌ها آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود. تمركز دقیق معلم بر روی رفتار دانش‌آموزان حین تدریس نخستین گام برای شناسایی وضعیت دانش‌آموزان است. حركت‌های نابه‌جا، حواس‌پرتی، خستگی ، عصبانیت و بی‌تفاوتی، شیطنت و بی‌نظمی و ... همگی رفتارهایی است كه در زمان تدریس معلم به خوبی نمایان می‌شود. توجه به اینگونه تغییرات به راحتی معلم را برای شناسایی و حل مسائل و مشكلات دانش‌آموز راهنمایی می‌كند.

۱۸-نگه داشتـن دانش‌آموز در فضای یادگیـری
معلمان باید موقعیت‌هایی را در کلاس به وجود آورند که باعث حفظ و نگهداری (holding power) دانش‌آموزان در فضای یادگیری شود. چنین موقعیت‌هایی این امکان را فراهم می‌سازند که دانش‌آموزان به طور پیوسته در فرآیند یادگیری مشاركت داشته باشند و این مشاركت تداوم یابد. به عبارت دیگر، این موقعیت‌ها، قدرت نگه‌داری و حفظ توجه و مشاركت دانش‌آموزان را از مزاحمت ها و عوامل پرت‌کننده حواس حفظ می‌کنند.

۱۹- رفتارهای كلاسـی معلمان
به عقیده بسیاری از پژوهشگران آموزشی، همبستگی معناداری بین بعضی از رفتارهای معلمان و پیشرفت تحصیلی شاگردان وجود دارد. دكتر سیف به نقل از (Rasenshine & Furst)، هشت متغیر آموزشی یا رفتار كلاسی معلمان را كه با یادگیری شاگردان رابطه و همبستگی معنی‌داری دارد معرفی كرده‌اند.
این متغیرها عبارتند از :
- روشنی توضیحات معلم در كلاس.
- انعطاف پذیری در روش آموزش.
- اشتیاق در كار، شامل تحرك در كلاس، حركات سر و دست و نوسان صدا .
- احساس مسئولیت در عمل، شامل تاكید بر یادگیری و فعالیت شاگردان
- فرصت یادگیری به شاگردان برای یادگیری مطالب تا سر حد تسلط.
- بكارگیری عقاید شاگردان، شامل تشویق به اظهار نظر و تایید نظریات آنها.
- استفاده از مطالب سازمان دهنده شامل مرور كردن مطالب و ایجاد ارتباط مطالب درسی با یكدیگر.
- طـرح سوالهای دارای سطوح مختلف، از جمله سوالهایی كه با چه، كجا و چگونه شـروع می‌شود